Metodo dei Loci
De plaatsmethode (metodo dei loci) is een strategie om efficiënt herinneringen op te slaan door het geheugen voor te stellen als een architectonisch bouwsel. Ieder stukje informatie heeft een eigen plek, waar je in gedachten rustig langs kunt lopen. Grote denkers uit het verleden gebruikten deze techniek. De bekendste onder hen is de Romeinse redenaar Cicero.
Rebecca Digne verbeeldt de plaatsmethode door een olifant door een tuin te laten lopen. Het dier met het spreekwoordelijk ijzersterke geheugen (‘een geheugen als een olifant’) banjert langs perken en paden – op zijn gemak, maar met doelgerichte vastberadenheid. De tuinen behoren tot de Villa Medici in Rome, waar de Franse Academie is gevestigd sinds 1804, een tijd waarin het gedachtegoed van Cicero weer volop in de belangstelling stond. Het is een oase van rust in de verder drukke stad, een vluchtheuvel zoals het innerlijke leven dat kan zijn als het dagelijks leven te chaotisch dreigt te worden. Digne’s visuele haiku oogt surrealistisch, maar heeft een onmiskenbaar filosofische inslag.