The Return
Wat zeg je tegen mensen die huiveringwekkende en hartverscheurende verhalen vertellen over wat ze hebben meegemaakt toen IS-leden naar hun huis kwamen? Tegen vaders die hun dochters meegenomen zagen worden, tegen kinderen van wie de moeder voor hun ogen werd neergeschoten? Er is weinig wat je kunt zeggen, maar verpleegkundige Shilan neemt de tijd om naar deze mensen te luisteren en ze waar mogelijk te helpen. Zij is een jonge Koerdische vrouw die als vrijwilliger voor een Zweeds ziekenhuis in een vluchtelingenkamp in Iraaks Koerdistan werkt. Daar leven meer dan 20.000 jezidi’s in tenten in de modder. Elke tent biedt onderdak aan een verhaal van verlies, geweld en ontberingen. Wanneer zij geconfronteerd wordt met een jonge vrouw die elk contact met de buitenwereld weigert en niet eet, komt de verpleegkundige in actie. In de gesprekken die ze voert met de getraumatiseerde vrouw wordt ook Shilans eigen verhaal langzaam duidelijk. Een portret van een doorzetter te midden van onoverkomelijk verdriet.