A Move
Filmmaker Elahe Esmaili is de enige vrouw in haar familie die consequent geen hoofddoek draagt, ook bij sociale gelegenheden waar ze in gezelschap is van conservatievere familieleden. Vooral haar moeder maakt zich daar druk over. Wat moeten andere mensen wel niet van haar denken? Kan ze niet wat respectvoller zijn? Die zorgen blijken in A Move een groter probleem te zijn dan Esmaili’s onbedekte haar.
Als haar ouders haar hulp inroepen bij een verhuizing reist Esmaili terug naar de plek waar ze opgroeide. Maar de hijab die ze in de tussentijd heeft opgegeven, blijft af. De spanningen die haar familieleden vrezen wanneer ze samen voor de viering van Eid al-Fitr worden uitgenodigd, haalt Esmaili verrassend eenvoudig uit de lucht. Terwijl zussen en vriendinnen terugdenken aan hun meest vernederende ervaringen, verklaren mannen inmiddels dat de hijab een keuze zou moeten zijn.
Angst is een slechte raadgever, maakt de film duidelijk. Hoewel het vertrouwen nog bij veel mensen ontbreekt, toont Esmaili hoe de eerste stap richting emancipatie eruit zou moeten zien. Bekroond door de jeugdjury op Visions du Réel.