Up at Night
In Kinshasa, de hoofdstad van de Democratische Republiek Congo, wordt de nachtelijke duisternis verlicht door duizenden goedkope, draagbare ledlampjes. De elektriciteitskabels worden regelmatig doorgeknipt, waardoor er ’s nachts geïmproviseerd moet worden.
De penibele situatie in het land in Centraal-Afrika, waar de bevolking te lijden heeft onder politieke omwentelingen en gevechten tussen gewelddadige straatbendes, wordt getoond in drie afzonderlijke schermen. Die tonen soms hetzelfde beeld, soms verschillende beelden: een vrouw met een dikke kabel in haar hand, een lampjesverkoper, nieuws dat via een draagbare radio wordt beluisterd. Ondertussen zoemt het aggregaat dat voor de spaarzame stroom moet zorgen. Al die nachtelijke activiteiten worden verlicht door talloze kleine lampjes in schattige bloemvormpjes, bewegend in handen, wiegend in de wind.
De beelden zijn bijna sprookjesachtig mooi, maar de situatie is wrang in dit land dat in het beroemde boek van Joseph Conrad al omgedoopt werd tot het ‘hart van de duisternis’. De bevolking laat echter een bewonderingswaardige veerkracht zien.