Zero
Na ruim vijftig jaar te hebben gewerkt als psychiater gaat de 82-jarige Masatomo Yamamoto met pensioen. Dat betekent echter niet dat zijn liefde voor de medemens stopt. Filmmaker Kazuhiro Soda, die Yamamoto al volgde in Mental (2008), keert voor Zero terug naar de kliniek in Okayama. Patiënten brengen eten mee als aardigheidje. Vragen om een allerlaatste advies. En natuurlijk maken ze zich zorgen. Zullen ze met de nieuwe dokter net zo’n goede verstandhouding hebben?
Soda zweert bij een stijl die zo observerend mogelijk blijft; zijn lange shots staan altijd in dienst van wat er ter plekke gebeurt. Soms kijken we naar een uitgebreid en persoonlijk gesprek, soms wordt er nauwelijks iets gezegd. Maar altijd blijkt weer hoeveel vertrouwen de geduldige psychiater in de loop der jaren heeft geoogst.
Ontroerend is het bezoek dat Soda brengt aan Yamamoto en zijn inmiddels dementerende vrouw. Lichamen beginnen te haperen, herinneringen vervagen. Zelfs (of juist) dan gaat de onvermoeibare zorgzaamheid door, in dit schitterende portret vol naastenliefde.