Ieder jaar test kunstenaar Theo Jansen zijn nieuwste strandbeesten uit aan de Nederlandse kust. Deze welhaast mythische wezens bestaan uit door hem gemanipuleerde plastic buizen, tiewraps en zeilen. Met behulp van de wind kunnen de pvc-geleedpotigen zelfstandig over het strand lopen. In dit portret wordt de filosofisch ingestelde kunstenaar gevolgd bij zijn indrukwekkende testen op het strand, en tijdens reizen naar Japan en Amerika, in de hoop dat zijn wezens niet alleen erkenning krijgen van het publiek, maar ook van museumcuratoren. Onderwijl vertelt hij steevast levendig over zijn strandbeestenevolutie en de soms wankele balans met zijn privéleven. Ook toont het portret de meester aan het werk bij de verwekking van technische hoogstandjes; van mini-strandbeesten tot waanzinnig ogende kolossen, die in een sciencefictionfilm niet zouden misstaan. En dat alles slechts door aandrijving van wind of luchtdruk uit plastic flessen. Zwoegend, begeleid door een typisch pvc-achtig krakend geluid, lopen de vaak grootse strandbeesten langs de kustlijn. Imposant, zo vindt Jansen zelf ook nog altijd: “Ik ben een nieuwe natuur aan het scheppen, een nieuwe diersoort aan het toevoegen.” Maar dat zijn strandbeesten nog niet helemáál zelfstandig kunnen leven, en hijzelf ouder wordt en sterfelijk blijkt, zint hem allerminst.