The Farm: Angola, USA
De Louisiana State Penitentiary is gevestigd op een voormalige plantage aan de oevers van de Mississippi in het zuiden van de Verenigde Staten. Het is de oudste en grootste gevangenis van Amerika, in totaal zijn er zo‘n 5000 veroordeelden ondergebracht. Tachtig procent van hen is zwart, het stafpersoneel bestaat voornamelijk uit blanken – een tegenstelling die de nodige raciale spanningen oplevert. Hoofdpersoon en verteller van de documentaire is journalist Wilbert Rideau. Hij zit in ‘Angola’ (zoals de gevangenis naar de naam van de vroegere plantage wordt aangeduid) zijn dagen uit, nadat zijn doodstraf is omgezet in levenslang. Hij leidt de kijker door zijn werkelijkheid van cellen en slaapzalen, langs het laatste avondmaal van een ter dood veroordeelde en toont ons begrafenissen en de aids-vleugel. Naast Rideau introduceert de film ook de 22-jarige George, een nieuweling die zal moeten leren leven met de gedachte dat hij waarschijnlijk nooit meer buiten zal komen. Jonathan Stack, Elizabeth Garbus en Wilbert Rideau maakten eerder FINAL JUDGEMENT: THE EXECUTION OF ANTONIO JAMES (1996). Stack is tevens werkzaam als producent van non-fictie films als DAMNED IN THE USA (1992), HARLEM DIARY (1996) en LONE STAR HATE (1996). Deze laatste film over de moord op een homoseksuele jonge man is in het competitieprogramma van IDFA 1997 opgenomen. Garbus produceerde in 1997 de documentaire THE SECRET LIFE OF A SERIAL KILLER.