Ivo
In Afrika leven zo'n honderdduizend gorilla's in het wild. Volgens sommige prognoses zullen die over binnen enkele decennia uitgestorven zijn. Dierentuingorilla's zijn dus een kostbaar bezit. In Europa leven momenteel 185 mannetjes en 245 vrouwtjes in zoo's. Ivo is een van hen. In gevangenschap geboren, maar verstoten door zijn moeder, door oppasser Bärbel in Munchen de eerste drie maanden met de fles gevoed, later verplaatst naar de dierentuin van Tenerife, toen naar Amsterdam verhuisd en sinds 2005 woonachtig in Berlijn. Daar heeft Ivo een schare vrouwelijke bewonderaarsters gekregen. Vrouwen als Brigitte en Angela zijn trouwe fans van de zilverrug, zoals Liesbeth en Anneke dat in Amsterdam waren. Zij hebben contact gelegd met de gorilla, die hen kusjes vanachter het glas geeft. De machtige mensaap doet het iets minder goed onder de apen. Voor nageslacht zorgen is Ivo nog niet gelukt, tot grote frustratie van onder andere hoofdoppasser Reimon Opitz in Berlijn. Regisseur Annick van Wijk reconstrueert via gesprekken met de mensen die hem verzorgen en bezoeken de levensloop van Ivo. Zo wordt het anonieme dierentuindier een persoonlijkheid met een geschiedenis - wat ijsbeertje Knut al vanaf zijn geboorte ten deel valt.