Desert Riders
Lugubere ongelukken, ondervoeding, slaapdeprivatie, verkrachting, injecties om groei tegen te gaan; de verhalen van de jonge jockeyveteranen Rafiq, Nasir, Ronnie, Amirul, Lokmon, Mobarak en Hasan zijn hemeltergend. \i Desert Riders\i0 geeft een ontluisterende kijk achter de schermen van de kamelenraces in de rijke Verenigde Arabische Emiraten, die in de jaren tachtig van lokaal tot internationaal event uitgroeiden. Een behoefte aan lichte jockeys leidde tot de illegale import van piepjonge kinderen uit arme landen als Sudan, Pakistan en Bangladesh, en tot een vorm van moderne slavernij. De documentaire legt het ontstaan van - en verbod op gebruik van kindjockeys bloot aan de hand van interviews met kinderen die als jockey werkten, lokale en internationale kinderrechtenactivisten, een Britse fotograaf, ouders, kindersmokkelaars en kamelenboerderijhouders. De interviews zijn doorsneden met beelden die de sfeer tijdens en rond de kamelenraces weergeven, en worden ondersteund door een vrijwel constant aanwezige soundtrack. Met het verbod is de ellende niet voorbij; teruggekeerde kinderen herkennen hun familie niet meer, spreken de taal niet, zijn ziek. Ondertussen doet de directeur van de Camel Race Association alle verhalen af als leugens en propaganda. Maar hoewel de jockeys zijn vervangen door robots, blijft onduidelijk of er nog kinderen op de ranches werken.