Joseph (Joe) Feingold werd geboren in 1923 in Polen, in een gezin waar iedereen een instrument bespeelde en muziek veel betekende. Na de inval van de nazi’s bracht hij zesenhalf jaar door in een werkkamp in Siberië. Hij overleefde de oorlog en vlak voordat hij in 1947 naar de Verenigde Staten ging, vond hij op een rommelmarkt een viool, die hij meenam. Nu, bijna zeventig jaar later, laat zijn gezondheid het niet meer toe om te spelen en hij besluit om zijn viool te schenken aan een organisatie die oude instrumenten verdeelt onder scholieren in kansarme wijken. Dat is de aanleiding voor het maken van deze film, waarin via scènes, interviews en archiefbeelden de verhalen en de levens van Joseph en de dan twaalfjarige Brianna met elkaar vervlochten worden. Het meisje is de uitverkorene op haar school die het instrument, dat een zo beladen geschiedenis met zich meedraagt, mag bespelen. Dan volgt de eerste ontmoeting tussen Brianna en Joseph, die tevens het begin is van een heel bijzondere vriendschap.