Die Wahlkämpfer - Neue Version 2000
WAHLKÄMPFER volgt partijbonzen en aanhangers van de FPÖ tijdens de eerste succesvolle verkiezingscampagne in 1992/93 in Oostenrijk. Regisseur Helmut Grasser praat met oude, boze inwoners van Wenen, met teleurgestelde socialisten, met Carinthische nationalisten en met vele anderen over het Oostenrijk van nu dat volgens hen aan de rand van de afgrond verkeert. Sommigen plaatsen de huidige verloedering tegenover de orde van vroeger, toen je tijdens de Tweede Wereldoorlog als vrouw nog veilig over straat kon. Anderen vragen zich af waarom er naast de excessieve naoorlogse aandacht voor de holocaust geen aandacht is voor de miljoenen Pruisische vluchtelingen die ooit treurig aan hun eind kwamen. De interviewer is laconiek en vasthoudend en haalt zo bijna ongemerkt valse redeneringen onderuit, waarbij overigens de partijbonzen van Haiders FPÖ, evenals Haider zelf, maar weinig gewiekstere gesprekspartners blijken dan de xenofobe aanhangers van deze Freie Partei Österreich.