Tokkotai Paquetá
Op het kalme eiland Paquetá – gelegen in het midden van de Baai van Guanabara, naast Rio de Janeiro – ligt iemand ontspannen tegen een rotspartij aan. Intieme telefoongesprekken worden afgewisseld met nieuwsberichten over de oorlog in Oekraïne, die gelijktijdig op een ander plan speelt.
Tussen de regels door verwerkt regisseur Cao Guimarães het verhaal van een Japanse kamikazepiloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zijn camera glijdt vaak af naar de natuur op het eiland: de wind die door een boom raast, een zwerm vogels die over het wateroppervlak scheert, een kolonie reigers die een straat oversteekt.
Net zoals in eerder werk weet Guimarães ook in deze korte documentaire een terloopse poëzie in details te vinden. Toch zit er ook een wrangheid in Tokkotai Paquetá: hoe verstild het eiland ook mag zijn, af en toe steekt de oorlog, als een zeehond, het hoofd boven de oppervlakte.