Vision Man
Utuniarsuak Avike is een 87 jaar oude Eskimo en jager die in Thule, in het noord-westen van Groenland woont. Met een bizar gevoel voor humor en de grootst mogelijke vanzelfsprekendheid ten opzichte van de camera (hij richt zich direct tot de toeschouwers) vertelt Utuniarsuak over het leven dat achter hem ligt. Parallellen met NANOOK OF THE NORTH, de beroemde Eskimo-documentaire die Robert Flaherty in 1922 draaide, liggen voor de hand. Utuniarsuak vertelt hoe hij al vroeg wees werd, zijn ouders stierven aan tuberculose: de ziekte werd door Europese walsvisjagers op het eiland geïntroduceerd. Ook herinnert hij zich hoe in 1932 Groenland tot een Deense kolonie werd uitgeroepen en hoe de inwoners van het Thule-district voor het eerst in hun leven een achternaam kregen (tot dan toe hadden Groenlanders alleen maar een voornaam, die hun énige naam was), zodat ze geregistreerd konden worden. Als officiële taal werd het Deens ingevoerd, met als resultaat dat vandaag de dag nog maar een paar honderd inwoners van Thule de oorspronkelijke taal van het district spreken. De van origine Australische filmmaker William Long woont en werkt in Zweden als cameraman. Hij is gespecialiseerd in opnamen in het poolcirkelgebied. Hij debuteerde in 1992 als filmmaker met de natuurhistorische film RETURN OF THE LIGHT. VISION MAN is zijn tweede non-fictie film.