Fogo, l’île de feu
De vulkaan die Fogo (een van de Kaapverdische eilanden) domineert, spuwde in 1951 voor het laatst lava. Maar belangrijker is het jaar 1975, toen Kaapverdië (Cabo Verde) het koloniale Portugese juk afschudde. Vier jaar later filmt regisseur Sarah Maldoror, zeer betrokken bij de internationale dekolonisatiebeweging, deze onbevangen impressie van een bevolking die het leven op het eiland omarmt, ook al is hard werk nodig om het te laten bloeien.
Zonder exotisme, en op gelijke voet met de mensen toont ze de ontginning van de barre vulkaangrond naast spelende kinderen en de markt met voedsel voor iedereen. Intussen informeert een verteller ons over de achtergrond.
Dit alles als opmaat naar de viering van 1 mei, de dag van de arbeid; met niet alleen een enthousiast eerbetoon aan Amilcar Cabral, de held van de onafhankelijkheid, maar ook de feestelijke paardenrennen en steekspelen, vrij naar een Portugese legende die men zich heeft toegeëigend. Ook dat is het vuur uit de titel van deze door de revolutionaire regering geproduceerde documentaire.