Diagnosia
Het zijn Mengtai Zhangs eigen herinneringen aan een Chinees centrum voor internetverslaafden, waarin hij ons in deze VR opsluit. Een soort heropvoedingskamp gerund door psychiaters, die in sommige centra worden bijgestaan door militairen. In de interactieve, geanimeerde VR beweegt de gebruiker zelf door de grijze gangen en lokalen, terwijl Mengtai beklemmende herinneringen ophaalt aan geweld, groepsdruk en indoctrinatie.
Maar is “internetverslaving” überhaupt een psychiatrische aandoening? Diagnosia plaatst grote vraagtekens bij de wetenschappelijke literatuur en onthult dat Chinese onderzoekers zich regelmatig beroepen op ene professor Goldberg, die het begrip “internetverslaving” juist had geïntroduceerd als parodie op het psychiatrische handboek DSM.
Mengtai’s observatie dat bij zo’n diagnose de sociale en maatschappelijke omstandigheden van de patiënt worden genegeerd heeft universele betekenis, die verder reikt dan de Chinese situatie. In Mengtai’s eigen geval ging het om de vechtscheiding van zijn ouders, die hem nota bene zelf bij het centrum afleverden. Zo wordt de diagnose “internetverslaving” een excuus voor maatschappelijke controle.