South to North Cine-Concert
Het South-North Water Transfer Project is een Chinees megaproject dat jaarlijks tweehonderd miljard liter water moet gaan omleiden van het zuiden van China naar de industriegebieden in het noorden. Het project strekt zich uit over meerdere decennia en krijgt veel kritiek. Vanwege de verspilling van water en andere grondstoffen, vanwege de vervuiling die het met zich meebrengt en omdat het drinkwater duurder maakt voor de Chinese burger. Milieurampen liggen op de loer, want de Yangtze-rivier zou droog kunnen vallen. Antoine Boutet reist het project langs en registreert op meditatieve wijze het vreemde landschap dat er is ontstaan. Kale sluizen, bruine rivieren, eindeloze industrie en groengrijze massa’s van torens die verrijzen in uitdijende gebieden. In een herbebossingsproject in een woestijn in de omgeving van Beijing hurkt een man met een tuinslang om een paar kale boomstammen te bewateren. Het zijn surrealistische beelden van een China dat niet iedereen kent. En hoewel de regering het project overal enthousiast aanprijst (‘!’ staat op banners te lezen), zijn benadeelde burgers lang niet blij.