Spielberg
De haai in Jaws, het personage van Indiana Jones, het fietsje dat richting de maan fietst in E.T. en de levensechte dinosaurussen van Jurassic Park bewijzen hoe beeldbepalend Steven Spielberg is geweest. Het zijn iconen die geen verdere uitleg behoeven. Acteurs, collega-regisseurs, filmcritici en Spielberg zelf vertellen het verhaal van zijn carrière, uiteraard met beeldmateriaal. Wat blijkt? De films die hij maakte, gingen niet over buitenaardse wezens, dinosaurussen of poltergeisten, maar voornamelijk over Spielberg zelf. Het gescheiden gezin waarin hij opgroeide, de zussen die hij plaagde, de buitenwijk waar hij woonde en het te snelle opgroeien: al zijn levensthema's werden verwerkt in zijn films. Als buitenbeentje dat gepest werd, kon hij altijd al zijn ei kwijt in het maken van films. Maar zelfs als zijn carrière al lang en breed geslaagd is, is hij alleen wanneer hij aan een film werkt tevreden met zichzelf: "Het is niet leuk om mij te zijn tussen projecten en ideeën in. Dan heb ik veel te veel tijd om na te denken."