Concerto - A Beethoven Journey
De afgelopen vier jaar wijdde de Noorse pianist Leif Ove Andsnes zich volledig aan Beethoven (1770-1827), die hij als de grootste componist aller tijden beschouwt. Door zich te concentreren op één componist kan hij dieper graven, met als einddoel het beter begrijpen van diens muziek. In die vier jaar nam Andsnes met het Mahler Chamber Orchestra de vijf pianoconcerten op – hij dirigeert vanaf de piano – waarna een wereldtournee volgde. Ook speelde Andsnes Beethovens kamermuziek, van de Kreutzersonate (met de getalenteerde violiste Vilde Frang) tot de pianosonates. Maar de nadruk ligt op de pianoconcerten, die Andsnes omschrijft als “magische stukken.” In deze documentaire van Phil Grabsky, die eerder maakte, vertelt Andsnes vol enthousiasme en met veel kennis van zaken over de concerten – van de vitale en virtuoze jeugdwerken (nummer 1 en 2) tot de epische, hoogst originele laatste drie. In deze ambitieuze werken vol gedurfde vernieuwingen hoor je Beethoven worstelen met zijn toenemende doofheid en wisselen gevoelens van wanhoop, isolatie en lijden zich af met een viering van vrijheid, zowel in muzikaal als politiek opzicht. Andsnes’ inzichtelijke bespiegelingen worden afgewisseld met passages uit Beethoven brieven, die over geld(gebrek), gezondheidsperikelen en liefde gaan.