Hungary 2018
Achtentwintig jaar na de val van het communisme staat Hongarije aan de vooravond van de presidentsverkiezingen op een politiek kruispunt. Blijft Viktor Orbán met zijn Fidesz-partij aan de macht en gaat het land weer vier jaar van rechts-nationalistisch populisme tegemoet? Of komt voormalig minister-president Ferenc Gyurcsány met zijn linkse, pro-Europa-partij aan de macht? Filmmaker Eszter Hajdú volgde beide campagnes, maar kreeg bovendien toegang tot het persoonlijke leven van Gyurcsány. Unieke beelden tonen de soms ontroerende uitputtingsslag die de verkiezingskandidaat en zijn vrouw leveren om Hongarije naar links te bewegen.
De uitslag van de verkiezingswedloop werd op 8 april 2018 bekend, maar dat maakt het thema – wat drijft de rechtse kiezer – er niet minder urgent en fascinerend op. Meer nog dan een met lef en zorg gemaakt verslag van een politieke strijd, is dit een film voor iedereen die meer wil begrijpen van het opkomend nationalisme, zowel binnen als buiten Europa. Dat filmmaker Hajdú met dit geëngageerde portret tegen vele zere schenen schopte, blijkt wel uit het feit dat sommige medewerkers niet op de aftiteling genoemd wilden worden.