True Finn
Acht mensen, één vraag: wie is de ware Fin? Voor haar IHME-project nodigde Yael Bartana inwoners van Finland uit om deel te nemen aan een utopisch moment. De enige voorwaarde was dat elke deelnemer een andere etnische, religieuze en politieke achtergrond moest hebben. Uit de reacties op de open inschrijving selecteerde ze een groep van acht Finnen die zeven dagen lang een landhuis op het platteland betrokken. Hoe ze daar leefden, waarover ze discussieerden en wat er gebeurde tijdens het uitvoeren van de speciaal voor dit doel ontwikkelde opdrachten: het werd allemaal gefilmd. Een montage van dit materiaal vormt het hart van dit kunstwerk. Wat gebeurt er wanneer acht mensen een week met elkaar samenleven met als doel niet alleen het begrip “Finlanderschap”, maar ook zichzelf in relatie tot anderen te herdefiniëren? Het werk speelt met vragen over identiteit: hoe fungeert nationale identiteit als middel voor in- en uitsluiting? Welke mechanismen bestaan hiervoor in Finland? Waar hebben we het eigenlijk over als we het vandaag de dag over Finse identiteit hebben? Kan een immigrant een echte Fin worden?