Muscle Shoals
Het plaatsje Muscle Shoals in de binnenlanden van Alabama had jarenlang een magnetische aantrekkingskracht op rock-‘n’-roll- en soullegendes als The Rolling Stones en Aretha Franklin, en was de bakermat voor nummer als 'Brown Sugar', 'I’ll Take You There' en 'When a Man Loves a Woman'. Het afgelegen, 8.000 inwoners tellende Muscle Shoals ligt langs de Tennessee River, die door de indianen al de 'Singing River' werd genoemd. Spilfiguur van de muziekscene aldaar was Rick Hall, die in extreme armoede had geleefd en later uit een soort geldingsdrang FAME Studios oprichtte in zijn geboorteplaats, waar hij altijd klein werd gehouden. Hall liet in zijn opnamestudio zwarte en witte muziek samensmelten tot de 'Muscle Shoals sound'. Zijn studio werd een plek waar, nog voordat de Civil Rights Movement echt vorm kreeg, de kleur van je huid er niet toe deed. Gelardeerd met vele muziekfragmenten vertellen Bono, Mick Jagger, Aretha Franklin, Alicia Keys, Keith Richards, Percy Sledge, Etta James, Jimmy Cliff en anderen over de aantrekkingskracht van Muscle Shoals en waarom het tot op de dag van vandaag zo’n invloedrijke plek is gebleven.