Relics - Einstein's Brain
In 1955 stierf Albert Einstein. De 76-jarige had laten vastleggen dat zijn lichaam gecremeerd zou worden. Aan zijn wens werd slechs ten dele tegemoet gekomen, want in het geheim verwijderden artsen in een ziekenhuis in Princeton de hersenen van het genie. De veronderstelling was dat die het onderzoek naar genialiteit verder zouden kunnen helpen. Korte tijd daarna verdwenen de hersenen. In RELICS - EINSTEIN'S BRAIN trekt de Engelse filmmaker Kevin Hull samen met de Japanse wetenschapper Kenji Sugimoto, die zich al meer dan dertig jaar met Einstein bezighoudt, door Amerika op zoek naar de waarheid over de gestolen hersenen. Onder andere ontmoeten zij Einsteins dochter Evelyn. Hoogtepunt is de ontmoeting met dr. Thomas Harvey, die in de jaren vijftig een beroemd neurochirurg was, maar die nu een leven leidt als fabrieksarbeider. Harvey claimt in het bezit te zijn van de hersenen. Hull's documentaire werd gemaakt in opdracht van de BBC, die de film op 1 april dit jaar uitzond.