Kestrel's Eye
Hoewel het filmen van dieren in hun natuurlijke habitat traditioneel voor veel documentairemakers een geliefd onderwerp is, vertellen de beelden uit het leven van de valkenfamilie in FALKENS ÖGA ons waarschijnlijk meer over die wonderlijke diersoort homo sapiens dan over de vogels zelf. Maar niet voor niets leende regisseur Mikael Kristersson (1947) al in zijn eerdere films, waaronder zijn meest bekende PICA, PICA (1987) over eksters, nadrukkelijk de blik van onze gevleugelde vrienden en daarmee het vogelvluchtperspectief op de mensenwereld. In FALKENS ÖGA neemt hij ons mee naar een valkenfamilie die in een oud dorpskerkje in zuidwest Zweden resideert en in het uitgestorven, winterse dorp de bewegingen van de schaarse passanten gadeslaat. Het resultaat biedt de toeschouwer de kans vanuit een ander perspectief naar zijn leven te kijken, wat verfrissend en soms humoristisch werkt.