#chicagoGirl - The Social Network Takes on a Dictator
Vanuit de buitenwijken van Chicago coördineert de negentienjarige studente Ala’a Basatneh de revolutie die sinds maart 2011 in haar moederland Syrië plaatsvindt. Gewapend met alle sociale netwerken denkbaar. Met twaalfhonderd Facebook-vrienden en tweeduizend volgers op Twitter heeft ze een enorm netwerk opgebouwd. Ze post demonstraties als Facebook-events, stippelt via Google Maps ontsnappingsroutes uit en zet opnames van demonstranten online. Ook zorgt ze ervoor dat allerhande opnamegadgets terecht komen bij haar vrienden, ooit gewone studenten, die het door angst gedomineerde regime van de Syrische president Bashar al-Assad omver willen werpen. Maar wat begon als een vreedzaam protest, ontaardt in een gewelddadige situatie. In de loop van die cruciale maanden worden zowel Ala’a Basatneh als haar Syrische vrienden op de voet gevolgd. Die laatsten vooral via hun eigen opnames, die een angstaanjagend beeld tonen van bruut geweld, doden en kapotgeschoten straten. Het verhaal van de jonge Syriërs wordt begeleid door uitleg van diverse kenners op het gebied van Syrië, oorlogsvoering, journalistiek en sociale media. Wat is de invloed van internet op het fenomeen revolutie? Waarom is een camera effectiever dan een AK-47? En waarom vielen de regimes van Egypte en Tunesië binnen enkele dagen en houdt dat van Syrië nog altijd stand?