Gubben i stugan
Gubben i stugan schildert in po‰tische beelden de wereld van Ragnar, een gepensioneerde boswachter in Kestina, een plaats in de Zweeds provincie Dalecarlia. Ragnar woont in een huis dat diep verscholen in de uitgestrekte bossen ligt. Hij werd geboren op de sofa in de keuken, net zoals zijn vader en zijn grootvader. Filmmaakster Nina Hedenius volgde Ragnar gedurende een een jaar in zijn dagelijkse bezigheden. Zijn leven wordt volledig bepaald door het wisselen van de seizoenen, met alle klimatologische en natuurkundige veranderingen van dien. In de herfst bereidt hij zich voor op de koude winter en in de winter wacht hij in de beschutting van zijn huisje op de lente. Slechts op enkele momenten dringen geluiden van de bewoonde wereld tot het leven van deze man door, in de vorm van het geluid van zijn transistorradio. De film bevat geen interviews, geen dialogen of monologen. Nina Hedenius neemt de kijker via de beelden mee in een wereld waar de mens nog een sterke band heeft met de hem omringende natuur. Een wereld die tot voor kort normaal was, maar wellicht binnenkort voorgoed tot het verleden zal behoren.