Beep
Noord-Korea mag dan uitblinken in demagogie, buurman Zuid-Korea is een waardige tegenspeler. In een collage van verbazingwekkende, anticommunistische propaganda uit Zuid-Korea wordt de collectieve angst van het land voor de noorderburen getoond; de rollen lijken omgedraaid. Op de voice-over klinkt de stem van een verteller uit een educatieve overheidsfilm, terwijl de pieptonen waarmee de delen worden afgewisseld een sfeer creëren van urgentie en associaties wekken met censuur. Wat zou Zuid-Korea zijn zonder de haat voor zijn buren, vraagt filmmaker Kim Kyungman zich af. Gebruikmakend van officiële propagandafilmpjes, nieuwsfragmenten en archiefbeelden uit de jaren zestig tot tachtig illustreert hij de kracht van de haatpropaganda aan de hand van het verhaal van Seungbok Lee. De tienjarige jongen zou eind jaren zestig door Noord-Koreaanse soldaten zijn vermoord omdat hij tegen het communisme was. In een serie onwaarschijnlijk ogende beelden grijpt de Zuid-Koreaanse overheid die gebeurtenis aan voor een ongekende campagne die de verheerlijking van deze “martelaar” en de haat tegen Noord-Korea voedt. In een surrealistische golf van massahysterie verrijzen standbeelden en monumenten voor het kind, worden musea en maquettes ingericht en domineert op scholen en in tv-programma’s het woord van Seungbok Lee. Een fascinerend overzicht van de invloed van propaganda en media op de politieke beeldvorming.