Heart of Sky - Heart of Earth
Met zachte stem vertelt een voice-over, in de prachtige klanken van de Maya-taal, terwijl wolken voor de zon schuiven en weer verdwijen, hoe volgens de Maya-overlevering de aarde is ontstaan. Mens en dier bestonden niet, er was alleen maar de lucht. Volgens de overlevering zal de Maya-kalender in 2012 aflopen. Maar om te zien hoe de wereld zal eindigen, hoeven we ons niet tt het esoterische te keren. De afgelopen woongebieden van zo'n negen miljoen hedendaagse Maya in Chiapas en Guatemala zijn een perfecte microcosmos voor hoe hebzucht de aarde en hun leefwijze nu al verwoesten. Zes jonge Maya's tonen hoe hun dagelijks- en ceremoniële leven eruit ziet. Duidelijk is hun de vastberadenheid om de vernietiging van hun cultuur en omgeving tegen te gaan. Treffend voorbeeld is de enorme afgraving in Guatemala, waar een van de grootste goudmijnen van Centraal-Amerika in korte tijd uit de grond is gestampt ten koste van regenwoud met een enorme biodiversiteit. De aarde ligt er nu kaalgekapt te grabbel voor Canadese gouddelvers. De rode bulten van hun kinderen, zo vermoeden ze, zijn afkomstig van cyanide uit de mijn. Nu ze zo in het nauw gedreven zijn, begint het meerendeel van hen zich steeds vaker te mobiliseren. Maar sommigen van hen - uit angst voor hun eigen leven - houden zich koest. De kosmologie van de Maya's, waarin alles wat leeft heilig en met elkaar verbonden is, lijkt een aantrekkelijk alternatief voor het heersende wereldbeeld.