Yves' Promise
Yves Matouo uit Kameroen is al acht jaar onderweg, hopend een beter leven in Europa te vinden. Filmmaker Melanie Gaertner ontmoette hem voor het eerst in Spanje. Hij was overgestoken in een rubberbootje en vroeg daar asiel aan, maar dat werd afgewezen. Spanje stuurde hem terug. Een jaar later belt hij Gaertner weer op. Ze filmt hem op het strand van Marokko, vanwaar hij opnieuw de oversteek wil wagen. Hij vertelt wat hem er toe dreef zijn land en de mensen die zoveel voor hem betekenden te verlaten. Hij weet nu wat hem te wachten staat en toch neemt hij opnieuw het risico, realiseert Gaertner zich. Om het beter te begrijpen reist ze naar Kameroen. Ze ontmoet Yves' familie en zijn beste vriend en herstelt met meegebrachte videoboodschappen het contact. Het zijn emotionele momenten vol gemengde gevoelens. Ze begrijpen dat Yves de armoede en corruptie wil ontvluchten, maar zouden hem ook graag terugzien. Maar kan Yves wel terug zonder succes te hebben? Intussen blijft Gaertner hem ontmoeten om te zien hoe het hem vergaat.