Splinters
In de jaren tachtig liet een Australische piloot een surfplank achter in het dorpje Vanimo op Papoea Nieuw Guinea. Nu, twintig jaar later, is golfsurfen in het dorp uitgegroeid tot een manier van leven en een belangrijke prestigekwestie. In het dorp zijn zelfs twee rivaliserende surfclubs opgericht, Vanimo Surf Club en Sunset Surf Club. De film volgt surfers van de twee clubs in Vanimo in de aanloop naar de allereerste surfkampioenschappen van Papoea Nieuw Guinea. Maakten de surfers eerst hun boards van 'splinters' van de palmboombast, inmiddels bedwingen ze de golven op tweedehands planken. Mannen én vrouwen. Altijd één oog op de golven gericht, bladeren de surfers van Vanimo verlangend in hun surfglossy's en dromen ze van de ideale sprong. Surfbroeken worden opgelapt, wedstrijdreglementen besproken. En intussen draait het primitieve dorpsleven gewoon door. De film toont een boeiend inkijkje in de samenleving op het arme eiland, waar stromend water of elektriciteit ontbreken en bewoners laveren tussen de perikelen van het traditionele bestaan, die van het moderne leven en hun dromen over een carrière als professioneel surfer in Australië. Die droom kan maar op één manier uitkomen: de allerbeste surfer van het eiland worden.