The Ukranian Cleaning Lady
In deze Poolse documentaire, die de vorm heeft van een privé-film, interviewt de regisseur zijn schoonmaakster. Nooit zien we het gezicht van degene die de vragen stelt en de hoofdrolspeelster Pools leert. Terwijl de vrouw tegen haar werkgever praat, wiens huis ze schoonmaakt, voor wie ze kookt, strijkt, cake bakt en de ramen lapt, ontvouwt zich een warm, intiem verhaal. De Oekraïense vrouw heeft haar huis verlaten op zoek naar beter betaald werk en uiteindelijk in een ander land is terechtgekomen. Wat zijn haar dromen en gevoelens in een vreemd land? Is er enige hoop dat deze alleenstaande, arme moeder een nieuwe liefde zal vinden? Tegelijkertijd zingend en werkend, en pratend met een lach en een traan, zorgt deze Oekraïense vrouw ervoor dat de kijker zijn of haar eigen positie in het leven overdenkt. Dit intieme dagboek van de regisseur en zijn schoonmaakster, gemaakt met steun van de Poolse televisie, ademt eenzaamheid en melancholie. De maker, Pavel Lozinski, vooral bekend van zijn prachtige film SISTERS, past ook in zijn documentaires de methode toe van de intieme observatie, waarbij hij blijk geeft van een goed gevoel voor beeld en ritme.