Choreograaf Ohad Naharin is sinds 1990 artistiek directeur van de Batsheva Dance Company, wat het gezelschap onder meer een internationaal succesvolle toernee met het stuk Anaphase opleverde. Met zijn integratie van dans, theater, (rock)muziek en film in korte snelle scènes overstijgt deze choreografie de grenzen van de dans. ANAPHASE ? THE FILM is geen documentaire over dit stuk noch een registratie van de opvoering, maar een vertaling van de choreografie naar het medium film, zodat deze een autonome artistieke creatie is geworden. De beelden in de film zijn afkomstig uit drie bronnen: live?performances in het theater, speciaal voor de film opgevoerde dansscènes en repetities. Filmmaker Levi Zini streefde naar een visuele en auditieve vorm die recht doet aan de thematische en sensuele rijkdom van het stuk. De bewegingen en het ritme van de film bezorgen de kijker een overdonderende ervaring.