The Elders
THE ELDERS zijn Tibetaanse dorpsoudsten, die zich hebben verenigd in de Mani Associatie. De Mani is een gebed van het lamaïsme, een vorm van boeddhisme die in Tibet en Mongolië wordt beleden. In de Mani Associatie wordt gezamenlijk gebeden, maar ook over meer prozaïsche onderwerpen als het kasbeheer gesproken. De Chinese regisseur Sha Qing laat commentaar achterwege. Hij biedt de toeschouwer slechts het voorrecht aanwezig te zijn, terwijl de ouden van dagen - schijnbaar niet gestoord door de camera - discussiëren, bidden en roddelen. Hij heeft een type religieus leven van alledag vastgelegd dat wellicht niet lang meer bestaat. De tijden veranderen immers: een jongere man stelt voor om de gestorvenen voortaan niet meer naar de begraafplaats te tillen, maar met de tractor te vervoeren. De ouderen praten over de rituelen en verzoenen zich zo met de naderende dood, in het besef dat zoveel anderen, en zovelen van hun kinderen, hun reeds zijn voorgegaan.