In de glasfabriek van Leerdam worden glazen voorwerpen op twee manieren vervaardigd: Met de hand en machinaal. Het ambachtelijke glasblazen laat de glasblazers met grote vaardigheid, gedreven door fantasie en vakmanschap, uit de hand hun voorwerpen een fraaie vorm geven. De machinale glasvervaardiging laat machines in snel tempo reeksen glazen producten afleveren. Tijdens dit laatste proces is iedere afwijking fataal en is voor het herstel de ingreep van de mens toch weer noodzakelijk, hetgeen blijkt als er in de flessenmachine een storing optreedt.
Daarom besloot hij op eigen initiatief een korte artistieke film te maken over glas en de glasblazerij.