Regen
Beelden van Amsterdam. Donkere wolken pakken zich samen. Het begint te regenen. De eerste druppels in de gracht. Van de dakpannen stroomt het water in de goot. De regen maakt patronen op het venster van een tram. Amsterdammers doen hun paraplu op. Kleuters onder moeder's paraplu. Het regenwater vormt een olieachtige laag op het asfalt. De regen houdt op. Het normale leven in de stad wordt hervat. REGEN werd een klassieker onder de avantgarde films van de jaren twintig. Het simpele gegeven van een grote stad voor, tijdens en na een regenbui was door Mannus Franken en Joris Ivens tot een lyrisch filmgedicht uitgewerkt. Ivens ging nooit zonder zijn Kinamo-handcamera op stap, toch duurden de opnamen voor de film bijna driekwart jaar, omdat het, Nederlands reputatie ten spijt, maar niet voldoende wilde regenen...