Around the World in 50 Concerts
Om het 125-jarig bestaan te vieren van het prestigieuze Koninklijk Concertgebouworkest, reisde het complete gezelschap in 2013 de wereld over voor vijftig concerten, verspreid over zes continenten. Documentairemaakster Heddy Honigmann reisde met het symfonieorkest mee naar Buenos Aires, Soweto, Pretoria, Sint-Petersburg en Amsterdam. Lange tracking shots die ze in die steden maakte, worden verbonden aan andere bijzondere personages in de film: de bezoekers van de concerten, voor wie muziek een grote liefde is, een bron van geluk, vreugde en melancholie. Muziek is zowel voor de musici als de luisteraars een katalysator van gevoelens en herinneringen. Uit de beschouwende werkwijze van Honigmann blijkt de grenzeloze passie en muziekliefde van de professionele beoefenaars, de dankbare luisteraars én de maakster zelf; muziek raakt iedereen, uit elke cultuur, recht in het hart. Orkestleden en concertbezoekers vertellen over hun muziekbeleving en hoe dit hun leven verrijkt. Er worden gesprekken gevoerd over inspiratie, troost en de kracht van kunst, die altijd sterker is dan de politiek. Registraties van concerten en goed geoliede repetities worden afgewisseld met opnames van momenten in stilte: eenzaamheid op een hotelkamer, lange vliegreizen en de soms moeizame gesprekken met het thuisfront. De gul ingezette, prachtig uitgevoerde muziekfragmenten van componisten als Stravisnky, Brahms, Mahler, Rachmaninoff en Tsjaikovski plaatsen de belevenissen van diverse protagonisten in een gevoelig perspectief.