When I Was Dead
Het leven dat aan je voorbij flitst, fel licht, jezelf zien liggen, kleuren ervaren die amper te omschrijven zijn; mensen met een bijna-doodervaring komen vaak terug met bijzondere verhalen. Koos: "Ik denk dat ik weet dat de hemel bestaat, omdat ik denk dat ik er geweest ben." Voor Koos, die na een verkeersongeluk bijna stierf, is zijn bezoek aan gene zijde een warme, positieve belevenis geweest. Maar hij bleef leven. De omgeving was dolgelukkig: hun geliefde had het gered en het leven ging door. Echter, voor personen die aan gene zijde geweest zijn, zo blijkt uit deze documentaire, is het leven nooit meer hetzelfde. Wender en Ooms laten drie mensen aan het woord over hun bijna-doodervaring en de impact die deze gebeurtenis op hun bestaan heeft gehad. Hoe verhoudt hun huidige leven zich tot dat van v\'f3\'f3r de ervaring? Ze vertellen hun indrukwekkende verhaal voor een rustige wand; niets leidt af van de emotionele impact van hetgeen ze te vertellen hebben. Ook worden sc\'e8nes uit hun dagelijks leven gefilmd. Uit die subtiele momenten blijkt eveneens hoezeer en op welke manier hun leven definitief een wending heeft genomen. Openhartig, zonder opsmuk, maar vol van emotie, doen deze drie Nederlanders hun bijzondere verhaal.