Come Back Free
Officieel mag de oorlog met Rusland dan voorbij zijn, op diverse plekken in Tsjetsjenië duurt de strijd nog voort en leven de bewoners in de schaduw van het geweld. Om te overleven, moet je altijd klaar zijn om te vechten, is de levenshouding van velen. De Russische regisseur Ksenia Okhapkina toont de weerslag van de oorlog in een dorp in de Tsjetsjeense bergen, waar het kerkhof voortdurend herinnert aan de verliezen die de gemeenschap lijdt. De doodgravers hebben het altijd druk; er zijn veel graven en begrafenissen. De vele rouwende vrouwen die mannen en zonen hebben verloren aan de oorlog, trotseren de wanhoop door hun verdriet en hun zorgen weg te dansen en te zingen. In een kalme, observerende stijl, zonder nadere uitleg, laat de film het dagelijks leven in het dorp zien. Van islamitische rituelen tot vrolijk spelende kinderen en feestvierende, dansende mensen tijdens een traditionele bruiloft. In de begroeting van de inwoners klinkt de hang naar echte onafhankelijkheid door: “Kom vrij terug!”