Thriller in Manila
Op 1 oktober 1975 stond zwaargewichtbokser en wereldtitelverdediger Muhammad Ali voor de derde maal in de ring tegenover zijn grote rivaal Joe Frazier. Dit gevecht op de Filippijnen, dat de bijnaam 'Thrilla in Manila' kreeg, wordt beschouwd als een van de meest dramatische bokswedstrijden ooit. "Ze haatten elkaar", verzekert de voice-over met nadruk, waarna deze documentaire niet alleen met behulp van archiefmateriaal en ooggetuigenverslagen (waaronder Imelda Marcos) het treffen reconstrueert, maar vooral op zoek gaat naar de achtergronden. Ali, die na een slopend gevecht tot winnaar werd uitgeroepen, is voor de wereld altijd de superster gebleven. Frazier werd vergeten en blijkt nu in een arme buurt van Philadelphia boven een boksschool te wonen. Hij toont zich bitter maar is blij dat hij, en niet de door Parkinson gevelde Ali, degene is die nog van het leven geniet. John Dower vertelt met \i Thriller in Manila\i0 het 'verhaal van die andere man' en doet uitvoerig uit de doeken hoe de rivaliteit tussen die twee vooral door Ali op de spits werd gedreven. Beelden van brandende Ku Klux Klan-kruisen benadrukken dat, hoewel beide spelers zwart waren, hier openlijk de raciale kaart werd gespeeld.