Mavis!
“Ik zing al meer dan zestig jaar en ben niet van plan met pensioen te gaan,” zegt de dan 75-jarige Mavis Staples strijdvaardig aan het begin van deze documentaire, De in Chicago geboren zangeres debuteerde op jonge leeftijd in de gospelgroep The Staple Singers, die door haar vader Roebuck “Pops” Staples geleid werd en waarin ook haar zussen en broer zongen: “!” Zangeres Bonnie Raitt vertelt hoe sensueel ze de lage en ruige stem van Mavis vindt en ook Bob Dylan prijst haar flexibele alt. De Staples vermengden gospel en blues, later gingen ze ook soul, folk en pop zingen. zit vol prachtig archiefmateriaal, dat duidelijk maakt hoe belangrijk de groep was in de jaren zestig, toen die de burgerrechtenbeweging omarmde: Martin Luther Kings favoriete lied was de protestsong . Het was ook de tijd dat de groep met optredens op folkfestivals doorbrak naar een breder publiek. Mavis doet haar eigen levensverhaal uit de doeken, aangevuld met getuigenissen van zus Yvonne, biograaf Greg Kot en Jeff Tweedy (van de groep Wilco), die ook haar Grammy-winnende soloalbum (2010) en (2013) produceerde.