De chaque instant
Hoe leren jonge studenten omgaan met pijn, ziekte, angst en dood? Nicolas Philibert volgt leerlingen aan een driejarige verpleegopleiding en toont in drie hoofdstukken hoe zwaar zij het hebben. De drie delen, die achtereenvolgens de theorie, de praktijk en de evaluatiegesprekken laten zien, worden elk voorafgegaan door een zin uit een gedicht van Yves Bonnefoy.
Net als in zijn grote doorbraakfilm Être et avoir laat de regisseur ook hier de beelden voor zich spreken. De studenten moeten een enorme hoeveelheid medische kennis opdoen en talloze, veelal intieme handelingen beheersen, die ze aanvankelijk op elkaar en op poppen oefenen. In het tweede deel wordt duidelijk onder welke druk ze tijdens hun stage daadwerkelijk moeten opereren. Nerveus wisselen ze voor het eerst verbanden, proberen ze patiënten gerust te stellen, leggen ze een infuus aan of verwijderen ze hechtingen, zich ervan bewust dat deze taken foutloos moeten worden uitgevoerd. Vele stages zijn nodig om een zekere routine en zelfverzekerdheid te bemachtigen en niet iedereen haalt de eindstreep zonder horten en stoten.