A Valparaiso
Valparaiso was voordat in 1911 het Panamakanaal werd gegraven, een van de belangrijkste havenplaatsen op de vaarroute om Kaap Hoorn. De stad is door de eeuwen heen in handen van verschillende overheersers gevallen, en natuurgeweld heeft haar meerdere malen grotendeels verwoest. In samenwerking met de universiteit van Santiago de Chile maakte Ivens een semi-documentaire over het alledaagse leven in Valparaiso, waar de tegenstellingen tussen arm en rijk in het oog springen. Ivens kiest voor realistische, maar tevens poëtische beelden. De plotselinge verandering van zwartwit naar kleur in de film markeert de overgang van de eerst pessimistische, maar later meer hoopvolle beelden.