The Call
In Italië kunnen burgers een oproep krijgen om als jurylid op te treden bij bepaalde strafzaken. Er wordt je niet veel tijd gegeven erover na te denken: een dag van tevoren word je, lukraak door een computersysteem geselecteerd, stante pede opgeroepen voor een selectiegesprek bij de rechtbank. En zo nemen op een dag 's ochtends om 10 uur zestig gespannen burgers plaats in de rechtszaal van het hof van assisen, ooit nog gebouwd onder Mussolini, zoals een van hen fluisterend opmerkt. De camera geeft nooit een overzicht, maar blijft ieder individu van dichtbij filmen. Hun gesmoes, gefluister, bange vragen, vrolijke opmerkingen en ongemak worden opgevangen en aaneen gesmeed tot een zachte kakofonie vol reflectie op deze bijzondere burgerplicht. Een langlopende, roemruchte rechtszaak uit 1974 en de bezwering van de rechter dat niemand bang hoeft te zijn voor de maffia geven een extra dimensie aan deze fascinerende filmische observatie.