Voice in My Head
Voor de een is ChatGPT het antwoord op alle vragen, voor de ander een apocalyptisch vergezicht. Voor mediakunstenaars Kyle McDonald en Lauren Lee McCarthy heeft een chatbot veel interactief potentieel. Onderdeel worden van hun installatie Voice in My Head is een subjectieve ervaring, waarin ChatGPT wordt ingezet om persoonlijke conversatiekeuzes te beïnvloeden en mede vorm te geven.
In een speciale ontvangstruimte krijg je draadloze oordopjes waarmee je op een applicatie wordt aangesloten. Vanaf dat moment heb je een stem in je hoofd die gevraagd en ongevraagd van zich laat horen. Hoe creepy of juist interessant is het als de chatbot door te luisteren naar jouw conversaties en daar direct op te reageren, ingrijpt in jouw sociale werkelijkheid?
Die sociale werkelijkheid is de festivalomgeving, waar je gesprekken aanknoopt met andere bezoekers, die zich er waarschijnlijk niet van bewust zijn dat het niet alleen jouw briljante geest is die jou op dat moment aanstuurt. ‘De stem’ moedigt je aan en voedt je met kennis. En blijf je te lang hangen op een onderwerp, dan klinkt het advies om een nieuw thema aan te snijden.