The Samantha Smith Project
De tienjarige Amerikaanse Samantha Smith schreef in 1983 een brief naar de Russische premier Yuri Andropov. Zij was bang dat Rusland een atoombom zou laten vallen op Amerika. Toen ze onverwacht antwoord kreeg en werd uitgenodigd om naar Rusland te komen, veranderde niet alleen haar leven, maar dat van vele Amerikanen en Russen en kwamen de twee landen even dichter tot elkaar. Regisseur Irene Lusztig reisde zelf in 1989 naar Moskou dankzij een uitwisselingsprogramma dat ter herinnering aan Samantha Smith werd opgestart. Vijftien jaar later brengt ze acht maanden door in de Russische stad, waar zij wanhopige pogingen doet haar uitwisselingsvrienden van toen op te sporen.