Yumi Yet - Independence for Papua New Guinea
In 1975 eindigde een periode van honderd jaar kolonialisme voor Papoea Nieuw Guinea. Drie miljoen mensen, die samen zo'n zevenhonderd verschillende talen spreken en verspreid leven over honderden eilanden, moesten nu samen één natie vormen. Papoea Nieuw Guinea maakte zich op voor democratische verkiezingen, sloot zich aan bij de Verenigde Naties en bereidde zich voor op deelname aan een snel veranderende wereld. YUMI YET is een verslag van het verloop van de gebeurtenissen op de Onafhankelijksdag in een land dat binnen een eeuw tijd veranderde van een koppensnellerscultuur in een democratie. Bijna iedereen kijkt uit naar de komende feestdag. Slechts een regenmaker moppert dat hij de ceremonie zal verpesten door enorme regenstormen te sturen. De radio roept iedereen op zich op deze heugelijke dag passend te kleden. "Long sleeved white shirts and black trousers for the men, the women's clothes should complement the men's." Maar men trekt zich van deze pompeuze richtlijnen niets aan en versiert zich traditioneel met verf, veren en bloemen. Hoogwaardigheidsbekleders uit binnen- en buitenland komen per vliegtuig aan en dan kan de ceremonie beginnen, met Prins Charles bij de hand om zijn zegen aan de onafhankelijkheid te geven. En hoewel de regenmaker er in slaagt een tropische wolkbreuk te organiseren, is de bevolking vrolijk en optimistisch wanneer de vlag van hun nieuwe staat voor de eerste keer officieel wordt gehesen.