The Irresistible Rise of Moïse Katumbi
Maak kennis met Moïse Katumbi, ondernemer in het groot en directeur van de Congolese voetbalclub Tout Puissant Mazembe. Én gouverneur van Katanga, een provincie die vanwege de enorme mineraalvoorraden – het gebied herbergt tachtig procent van de Congolese mijnen – van grote betekenis is voor de economie van Congo. Zijn politieke ‘programma’ bestaat voornamelijk uit het uitspreken van grote beloften en het verlenen van talrijke giften en gunsten aan personen en organisaties ter bestendiging van zijn populariteit. Zo bouwt Katumbi aan een persoonlijkheidscultus in goede Congolese traditie. De filmploeg volgt hem tijdens werkbezoeken, waar hij zich laat toejuichen door arbeiders die steevast onderbetaald zijn en vaak zonder enige vorm van arbeidsbescherming gevaarlijk en ongezond werk doen. Uit de mond van journalisten horen we intussen over zijn innige zakelijke relaties met onder meer buitenlandse investeerders, die het op de minerale rijkdom van Katanga voorzien hebben en weinig belang hebben bij een verbetering van de arbeidsomstandigheden van hun werknemers. Hoewel Katumbi’s dubbelspel onvermijdelijk leidt tot teleurstellingen bij zijn achterban, weet hij telkens weer steun te mobiliseren onder de laag opgeleide plattelandsbevolking. Zo geeft de documentaire een leerzaam inkijkje in de werking van het populisme en een vooruitblik op de politieke toekomst van Congo, waarin we zeker meer van Katumbi zullen horen.