Anda Union - From the Steppes to the City
De muzikanten van Anda Union maken onderdeel uit van een gemeenschap van zes miljoen Mongolen in China. Ze besluiten op zoek te gaan naar de wortels van de muziek die ze maken. Dat leidt tot een bij vlagen ontroerende roadtrip waarbij de bandleden in ruim een maand meer dan tienduizend kilometer afleggen door de weidse vlaktes van Binnen-Mongolië. Ze reizen langs familieleden die ze jaren niet hebben gezien en geven energieke concerten voor een razend enthousiast publiek. De camera zit er bovenop wanneer een instrumentbouwer met veel precisie een fluit uit hout snijdt, als in een nomadentent volgens lokaal recept kaas wordt gemaakt en als tot laat op de avond de drank rijkelijk vloeit. Vlak voor vertrek zegt de moeder tegen een van de bandleden hoe trots ze op hem is, omdat hij zo veel voor de tradities doet. De film is geen klaagzang over de teloorgang van oude tradities het oude en het nieuwe gaan juist moeiteloos samen. Bovenal is het een ode aan de muzikanten en hun hedendaagse interpretaties van traditionele Mongoolse muziek.