The Block: Stories from a Meeting Place
Als stadswijk The Block in de jaren zeventig ontstaat, is het een positieve uitzondering. Waar Aboriginals tot die tijd werden gehuisvest in de buitengebieden van de stad, krijgen ze in hartje Sydney hun thuis. Veertig jaar later verlaten de laatste bewoners de wijk, die zwaar is vervallen en plaats moet maken voor nieuwbouw. Poppy Stockell brengt de roerige geschiedenis in kaart, in tekst, beeld en grafische illustraties. De bezoeker wandelt in de driedimensionale webomgeving op eigen houtje door The Block. Onderweg zie je historische nieuwsbeelden en ontmoet je oud-bewoners, die voor de camera vertellen over wat de wijk voor hen betekend heeft. Zo richtte Tony Mundine een boksschool op om de jeugd van de straat te houden; zijn zoon Anthony zette diens levenswerk voort. Hij pleit voor een nieuw sociaal huisvestingsplan voor de Aboriginals, maar dan zonder het overmatige drugsgebruik. Het leven in The Block ging niet van een leien dakje: naast drugs zorgden culturele spanningen en politieke rellen voor problemen. Toch lijken de geïnterviewden het over één ding eens: er heerste een vurige gemeenschapsspirit. Aboriginals konden de pijn van hun jarenlange onderdrukking met lotgenoten delen.