Guanabacoa: Crónicas de mi familia
In deze autobiografische film neemt Sara Gómez ons mee naar Guanabacoa, een stadje ten zuidoosten van Havana, waar haar familie van vaderskant vandaan komt. Opnamen van historische koloniale gebouwen, een joodse begraafplaats en een Santería-altaar geven een impressie van culturele invloeden die ook het actuele straatbeeld ten tijde van de film bepalen.
In oude portretfoto’s en eigentijdse filmopnamen introduceert Gómez verschillende leden van haar familie, waarin muziekbeoefening een gekoesterde plek inneemt. In herinneringen en anekdotes uit de prerevolutionaire tijd, die we horen uit de mond van haar bejaarde peettante – het geweten van de familie en de persoon aan wie de film is opgedragen – klinkt een sterk bewustzijn van ras en klasse door.
Tenslotte maakt de filmmaker, in een geluidloze opname aan de keukentafel, de vrije en ongecompliceerde geest van haar favoriete tante Berta voelbaar. Meer dan een kroniek van een familie, is Guanabacoa een evocatief portret van het leven van de zwarte middenklasse in pre- en postrevolutionair Cuba.
Guanabacoa: Crónicas de mi familia is door Vulnerable Media Lab digitaal gerestaureerd als onderdeel van het Sara Gómez Project.