Welcome to North Korea!
Niet veel mensen kunnen zeggen dat ze op vakantie zijn geweest in Noord-Korea. Een Tsjechisch reisbureau verzorgt reizen naar dit meest gesloten land ter wereld, uiteraard met allerlei beperkingen. De toeristen mogen geen mobiele telefoon of GPS meenemen, geen foto's maken van treinen en bussen en ze mogen niet van de groep afdwalen. Hotelkamers kunnen worden afgeluisterd, en sommige Noord-Koreanen die om hen heen cirkelen zouden weleens stiekem Tsjechisch kunnen verstaan. De Tsjechische filmmaker Linda Jablonská boekte deze reis, deed zich voor als toerist en kon zo met een verborgen agenda een documentaire maken over de verbazing en worstelingen van haar landgenoten. Allemaal zijn ze op zoek naar de horror van het totalitarisme, die ze nooit direct te zien krijgen, want met andere Koreanen dan de kreukloze gidsen mogen ze niet praten. Onderweg stuiten ze op allerlei gelukte en mislukte communistische propaganda, zoals lege zesbaanswegen, de stoep die speciaal voor hen is vrijgemaakt van voetgangers, en het onafgemaakte hotel dat het hoogste ter wereld had moeten worden. Gaandeweg krijgen haar reisgenoten steeds meer gewetensbezwaren. Zo moeten ze verplicht buigen voor het standbeeld van Kim Jong Il en vreten ze zich vol terwijl honderd meter verderop gezinnen honger lijden. En ook de grimmige herinneringen aan het Tsjechische communisme komen weer bovendrijven.